Cara Pembelian Emas & Silver Public Gold

Sebagai sebuah syarikat emas dan silver terbesar dan paling bereputasi tinggi di Malaysia, Public Gold menyediakan beberapa cara pembelian emas dan silver bagi memudahkan para pelanggan membuat pembelian bersesuaian belanjawan dan situasi mereka.



Bagi memudahkan urusan pembelian produk emas atau silver Public Gold, para pelanggan boleh membuat tempahan dan transaksi pembayaran secara atas talian (online). Para pelanggan tidak perlu risau kena bawa wang tunai beratus-ribu ringgit ke cawangan Public Gold semata-mata ingin membuat bayaran.


#1 - Outright Purchase (Pembelian Tunai)

Outright Purchase ialah kaedah pembelian suatu item emas atau silver Public Gold secara tunai dengan bayaran penuh keseluruhan harga emas atau silver tersebut.

Cara pembelian ini sangat sesuai bagi orang yang mempunyai modal cukup untuk beli suatu item emas atau silver dan telah tentukan item yang dia ingin beli. Biasanya, harga pergram suatu item emas atau silver lebih murah jika dibeli secara Outright Purchase, terutama item emas atau silver yang besar seperti jongkong emas atau silver 1 kilogram.


Bagi wafer emas 0.5 gram dan syiling silver 10 dirham (29.75 gram), hanya cara pembelian ini sahaja disediakan.



Bagi wafer emas 1 gram, 5 gram atau 1/2 dinar, pembelian secara Gold Accumulation Program (GAP) lebih jimat berbanding Outright Purchase. Begitu juga bagi jongkong silver 250 gram, pembelian secara Silver Accumulation Program (SAP) lebih jimat berbanding Outright Purchase.





#2 - Easy Payment Purchase (EPP)

Easy Payment Purchase (EPP) ialah kaedah pembelian item emas atau silver Public Gold secara deposit sekuriti dalam beberapa tempoh waktu yang ditetapkan. Pembeli membuat tempahan (place order) item emas atau silver yang ingin dibeli dengan cara mengunci harga (lock price) emas atau silver tersebut dan membuat bayaran deposit sekuriti. Sepanjang tempoh pembayaran deposit sekuriti, item emas atau silver yang ditempah tersebut akan disediakan dan disimpan oleh Public Gold. Selepas selesai pembayaran keseluruhan harga item emas atau silver tersebut, barulah pembeli boleh dapatkan item emas atau silver tersebut.

Cara pembelian ini sangat sesuai bagi:

       Orang yang tiada modal cukup untuk membeli suatu item emas atau silver secara tunai
       Orang yang mempunyai modal bulanan untuk menyimpan emas atau silver
       Orang yang ingin disiplinkan diri membuat simpanan secara bulanan dalam emas atau silver

Maklumat lanjut tentang EPP, boleh baca artikel saya ini: Easy Payment Purchase (EPP) Public Gold

Selain itu, boleh baca juga penjelasan Mentor Emas dan Kewangan saya, En. Mohd Zulkifli Shafie di www.mohdzulkifli.com/epp


#3 - Gold/Silver Accumulation Program (G/SAP)


Gold/Silver Accumulation Program (G/SAP) ialah akaun emas dan silver material Public Gold. Pembelian secara G/SAP ialah pembelian GRAM emas atau silver material melalui akaun emas Gold Accumulation Program (GAP) atau akaun perak Silver Accumulation Program (SAP) Public Gold.


Pembelian secara G/SAP ini boleh dilakukan daripada serendah RM100 sehingga seberapa banyak nilai yang diinginkan, yang akan ditukarkan kepada gram emas atau silver mengikut harga semasa. Gram emas atau silver tersebut akan tersimpan dalam akaun ini secara percuma dan dijamin oleh Public Gold. Pembeli boleh mengeluarkan gram emas atau silver daripada akaun ini dalam apa-apa bentuk item emas atau silver yang dibenarkan pada bila-bila masa dan di mana-mana cawangan Public Gold.


Cara pembelian G/SAP ini sangat sesuai bagi:

       Orang yang mempunyai modal kecil untuk menyimpan emas atau silver
       Orang yang tiada modal cukup untuk membeli suatu item emas atau silver secara tunai
       Orang yang ingin membeli emas atau silver tetapi ada isu berkaitan tempat simpanan
       Orang yang bermukim di luar negara

Untuk maklumat lanjut berkaitan G/SAP, baca artikel berikut: Akaun Emas Gold Accumulation Program (GAP) Public Gold dan Akaun Perak Silver Accumulation Program (SAP) Public Gold.





Al-Hamd li-Allāh, kesemua cara pembelian emas dan silver Public Gold disahkan patuh syariah oleh Amanie Advisors.

Sijil pengesahan patuh syariah oleh Amanie Advisors.

Inilah secara ringkas cara pembelian produk emas dan silver Public Gold. Semoga dengan pendedahan ringkas ini, dapat membantu anda membuat pilihan yang sesuai dengan belanjawan dan keadaan anda.

Jika ada apa-apa persoalan atau masih kurang jelas, atau masih tak dapat nak tentukan cara pembelian terbaik bagi anda, boleh hubungi saya bila-bila masa di nombor berhubung saya +201148477262 (WhatsApp/Telegram/SMS/Call) atau mana-mana media sosial saya (Facebook/Instagram/Twitter). in syā’ Allāh, saya akan bimbing dan bantu berdasarkan ilmu saya.

Comments

Popular posts from this blog

Kelebihan Perak Sebagai Simpanan Berbanding Emas

Akaun Perak Silver Accumulation Program (SAP) Public Gold

Easy Payment Purchase (EPP) Public Gold